Häst eller drake

Om man heter Lill eller Mini är McDonalds det bästa matstället man kan gå till fast mamma försöker locka med i princip vad som helst annat.

Så idag åt vi på McDonalds.

Happy mealåleksakerna har aldrig gjort mig lycklig, men jag har ändå inte orkat ödsla något kraft och energi på att bli irriterad på dem tidigare. De har mest bara varit plastiga och onödiga. Men idag blev jag förbannad. Jag hade inte fattat att det fanns pojk- respektive flickleksaker tidigare, men idag trodde kassörskan uppenbarligen att ett av mina barn var flickor för i den ena lådan låg det någon sorts ond drake och i den andra låg det en liten guldhäst.

Hästen med stora ögon och draken med små.

Kanske drar jag för stora växlar på det här? Var för sig är leksakerna harmlösa, men när flickor alltid erbjuds det söta och pojkar alltid erbjuds det som ser farligt ut, nog fan påverkas deras attityder till livet? Det tror i alla fall jag.

5 svar to “Häst eller drake”

  1. Stina Says:

    Jag är inte heller så förtjust i MC o har ibland bett dem att inte lägga i ngn leksak. Igår var mina flickor på MC utan mig. Leksaken var en drake till båda tjejerna så jag tror nog att det var en slump att dina pojkar fick olika saker. Annars är det förskräckligt att de skulle göra sån skillnad.

  2. Astrantia Says:

    Hade det inte varit värre om båda hade fått en drake? Nu fick ju den ena en häst fastän han var en pojke och det tyder väl om något på att de inte är så noga med vem de ger vad. Vi äter inte ofta på MC men jag har ju enbart tjejer och under årens lopp har de fått allt möjligt och det är inte säkert att syskonen har fått likadana grejer. Kanske beror det på vem som står i kassan men oftast verkar de bara slänga med något, lite slumpmässigt.

  3. Ida Says:

    Jag har en kompis med två söner där den ena ett ganska långt tag hade långt hår.

    Det var alltid lika intressant på hamburgerrestauranger för de blev så osäkra vad de skulle ge. Ibland frågade de (men då vägrade hon svara om sonen var utom hörhåll bara för att se vad de valde) och ibland hade de tre saker att välja på. Pojk, flick och ett neutralt för barn som inte gick könsbestämma. Helt klart rätt skruvat!

  4. Helga Says:

    Det jag aldrig fattar med denna uppdelning är att de inte inser att de gör sitt eget liv svårare. Varför tillhandahålla TVÅ sorts leksaker när det hade räckt med en, könsneutral? Jag minns när Q var liten så hittade jag en gång en tröja som jag tyckte var jättefin tills jag såg att det stod BOYS broderat på den. Varför utesluta 50 procent av kunderna på detta sätt? Den var inte påfallande maskulin – hur nu en barntröja kan vara det? – och hade funkat lika bra på en tjej. Om det inte stått på den att den var för pojkar.

  5. Anna-Bell Says:

    Senast vi var där satt Prinsen kvar vid bordet när jag handlade maten. Han fick en rosa häst med lila man. Säkert inte ämnad för honom enligt Mc Donalds, men han blev glad som en lärka.

    Känner igen det där som Helga beskriver också. Att de skriver ”pojke” eller ”flicka” på kläderna. Fy!

Kommentarer är stängda.