Bättre med ett one night?

En vän till mig som vill ha barn, men inte har någon partner att försöka få det med har börjat inse att den biologiska klockan tickar, hon börjar närma sig den ålder där det kan bli för sent.

Så klart föreslog jag Danmark och insemination och hon säger att hon kan tänka sig att vara ensamförälder. Men hon är inte alls intresserad av insemination utan vill i så fall gå ut på krogen och ha oskyddat sex.

Bortsett från den uppenbara risken med sjukdomar ser jag det ur barnperspektivet. Jag skulle nog ha svårare att förklara för mitt barn att h*n kom till helt utan spermadonatorns vilja och vetskap än att en man donerade för att han ville hjälpa till så att någon som längtade efter barn skulle få sin längtan uppfylld.

Jag tror inte att min kompis kommit så längt som till barnperspektiv, hon har inte hunnit tänka alls på vad det skulle innebära. Och spontant för hennes egen skull skulle det kännas bättre att se den som donerade, än att sperman kom från en spruta.

3 svar to “Bättre med ett one night?”

  1. Helga Says:

    Hm. Känns som att din kompis behöver tänka både ett och två varv till. Inte kommit så långt som till barnperspektivet? Dags med fast forward dit då.

    Det låter lite hårt, men för att ge perspektiv kan jag säga att jag inte är odelat positiv till de som åker till Danmark heller, för att det är billigare eller går fortare än i Sverige. Man ska ha starka skäl för att välja bort ens barns möjlighet att ta reda på sitt ursprung, tycker jag.

    Jag hade gett väldigt mycket för att Q skulle kunna få reda på sitt, kan jag lova. Det går inte en dag utan att jag tänker på henne som födde honom, och han som avlade honom. Har hon det bra? Tänker hon ofta på sin son? Vet han ens om att Q blev till?

    Naturligtvis finns det massor med barn som kommit till högst oplanerat och som får en jättefin uppväxt med engagerade föräldrar, men det friskriver en inte från att inte tänka efter före när det gäller något så här allvarligt.

    Frågan är om hon inte får reda på MER om en anonym spermadonator i Danmark än om en full kille på krogen.

  2. AS Says:

    Man kan visst välja om man vill ha en ”spårbar” donator i Danmark också.

  3. yevonde Says:

    åh ja. Man ska ju inte döma, alla får göra som de vill. Och hade jag blivit gravid efter ett engångsligg hade abort inte varit ens på förslag. Men jag drar nog mycket hellre förklaringen om spermadonator än fylleragg. Fylleragga ingår itne längre i min vardag, känns lyxigt och skönt.

Kommentarer är stängda.