Lite internt

Jag snor helt fräckt texten från Magdalena Ribbings blogg rakt av. De som förstår vem som har skrivit frågan och varför vet, ni andra kan bara leva livet vidare.

Fråga: Vi är ett gäng tjejer från olika delar av Sverige som med jämna mellanrum brukar träffas. Nästa träff blir långt hemifrån mig och både resa och hotell kostar ganska mycket pengar. Eftersom vi oftast har varit i min hemort så är det självklart att vi nu ska vara på den här andra platsen där två av tjejerna bor. Tyvärr är min ekonomi inte så stark just nu, så jag skickade ut ett mejl till alla och beklagade att jag inte kan vara med just den här gången. Och nu har de fantastiska tjejerna erbjudit sig att skramla ihop till min resa så att jag också kan vara med. Jag är otroligt rörd och hedrad över deras omtanke, men tycker att det är väldigt svårt att ta emot en sådan här generös gåva, samtidigt som det skulle kännas oartigt att tacka nej. Hur ska jag bete mig?

Svar:
Så som dina kompisar har gjort önskar man att fler ville göra, alltså bidra till att en vän i obestånd kan vara med i gemenskapen. Visserligen är det lätt att förstå att du känner dig alltför överväldigad av dina vänners generositet, men vet du en viktig sak? Det är också en stor generositet att förmå att ta emot andras omtänksamhet.

Du gör dina vänner en glädje genom att ta emot detta från dem. Kan du bidra med något som inte kostar dig så mycket, kanske kan du koka goda kolor eller något annat godis och ta med? Eller ta bilder under träffen och skicka till alla, eller något sådant som inte kostar dig så mycket mer än din tid.

Tacka dina gulliga trevliga vänner – och ta emot med glädje!

10 svar to “Lite internt”

  1. Ariadne Says:

    Bra sagt av Magdalena Ribbing tycker jag!

  2. nylsa Says:

    jag håller med och blir lite rörd. Heja dig!

  3. tudorienne Says:

    Håller med Ribbing. För att det ska fungera här i världen måste vi – när vi kan – sträcka ut en hand till varandra. Och i andra änden måste vi också kunna ta emot hjälp och stöd som erbjuds. Annars blir det ingen ”rörelse framåt”. Vi är nog rätt itutade i vår kultur att man ska klara sig själv, det finns inga gratis luncher osv. Men faktiskt behöver man kunna ge och man behöver också kunna ta emot. Nästa gång är det frågeställaren som om tio år har skitbra ekonomi som hjälper någon annan.

  4. Sara Says:

    Magdalena Ribbing är den klokaste jag vet! Och jag håller helt med henne, även om jag inte vet exakt vem som skrivit frågan, det är en konst också att kunna ta emot när det ges.

  5. Tingeling Says:

    Bravo, applåder! Välkommen!! (och ja, inkvartering hade varit toppen om det bara funkat..)

  6. tinsaynes Says:

    Hurra för Magdalena Ribbing! Jag håller med henne helt och fullt och hållet. :)

  7. Mia Says:

    Instämmer med övriga. Från att ha haft en filosofi att inte ta emot (läs hur ska jag orka ge i den situation som jag befinner mig just nu och närmaste året?)så har jag tackat ja och fått lära mig ta emot de händer som sträckts emot mig. Och vad mycket enklare livet har blivit:-)Vi ger alla och det är inte alltid saker eller ting som mäts i pengar som ges och du verkar vara en väldigt viktig person för dina vänner och ger dem något som gör att du är viktig att finnas där för dem fysiskt. Härliga vänner, var rädd om dem..och hoppas du tackar JA!!

  8. Anna-Bell Says:

    Ha ha, heeelt rätt! Heja Ribbing!

  9. Kapybaran Says:

    Ribbing är klok hon!

  10. Salvia Says:

    Jag har alltid gillat Ribbing!!

Kommentarer är stängda.