människor eller kön

Vi var på Mulle Meck i helgen. Personligen tycker jag inte att mina barn är särskilt svåra att könsbestämma, men det är ju inte så att jag medvetet valt att klä dem i blått eller rosa. De har mer glada blandade barnfärger, så som både jag och barnen tycker är fint.

Uppenbarligen var det i alla fall svårt för anda föräldrar att veta vilket kön mina barn hade och eftersom det hela tiden fälls kommentarer av typen ”Ställ dig nu i kön efter flickan där”, ”Nu kommer en liten pojke åkande, så du får flytta på dig”, ”När flickan flyttat på sig är det din tur” blev det väldigt svårt för andra föräldrar att förhålla sig till mina barn.

Själv säger jag konsekvent barnet om barn jag inte känner ”Ställ dig nu i kön efter det där barnet”, ”Nu kommer en litet barn åkande, så du får flytta på dig”, ”När barnet flyttat på sig är det din tur”. Även om det handlar om ett litet barn i spetsklänning, rosa från topp till tå. Jag tycker inte att det är så viktigt att hela tiden markera vilket kön människor råkar ha, jag tycker faktiskt att det finns tusen viktigare saker att fokusera på.

2 svar to “människor eller kön”

  1. fullofmind Says:

    Förstår ad du menar. För mig känns dock inte ”ett barn” helt bekvämt, tror jag upplever att det blir nästan som kliniskt opersonligt. Fast jag kanske ska strunta i det.

  2. Kattmamman Says:

    Jag förstår vad du menar, och kan hålla med om att det låter opersonligt i text, men tycker inte att det låter konstigt när jag säger det på riktigt. Kompisar som jag berättat det för har inte märkt att jag sagt något ”ovanligt” förrän de får veta, först då reagerar de på att jag säger barnet istället för kön.

Kommentarer inaktiverade.


