beslut

Det går inte så bra för min farbror. Min pappa och faster har blivit uppmanade att åka in till sjukhuset. Det var något beslut som skulle fattas.

Jag är inte så bevandrad i akutsjukvård, så det enda beslut jag kommer på där hela släkten ska vara med och bestämma är organdonation. Men jag har säkert fel? Någon som kan mer? Är det vanligt att fru, barn och syskon fattar beslut om vilka åtgärder som ska vidtas? Är det inte läkarna som fattar beslut?

4 svar to “beslut”

  1. Anna-Bell Says:

    Näe jag är inte heller insatt i sjukvården. Kan inte ens gissa vad för beslut det kan vara. Tycker också att det borde vara läkarna som bestämmer saker.

    Hoppas att han blir bra!

  2. Helga Says:

    Jag vet inte. Men jag antar att organdonation och att avsluta livsuppehållande åtgärder är sådant som de anhöriga fattar beslut om.

    Hoppas det inte är så.

  3. Vera Says:

    Jag har arbetat på neuro-IVA och tror så här: Läkarna fattar nog beslut men det brukar vara så att anhöriga får vara med och bestämma tidpunkt för avslutande av livsuppehållande behandling, informeras om möjligheten till organdonation. Beslut om organdonation tror jag faktiskt anhöriga måste fatta, om patienten inte har uttryckt egen vilja.
    Hemsk situation för er familj, hur som helst!

  4. kattmamman Says:

    Min mamma som är lite naiv trodde att det handlade om ett beslut om vilken sort operation som skulle göras. Själv har jag väldigt svårt att tro att anhöriga är med och fattar sådana beslut. Kan mamma ha rätt?

Kommentarer inaktiverade.


