rör på dig männska

Igår kväll fick jag för mig att Sobrilen inte längre funkade. Jag hade tagit min vanliga dos på 20 mg men hjärtat skenade ändå och magen sved av välbekant ångest. Och det långt över de två timmar det brukar ta innan effekten sätter in på max.

Men så reste jag mig från soffan för att fixa iordning allt för natten, och ångesten rann äntligen av mig.

Lärdom av detta: för att tabletterna ska kicka in krävs det lite rörelse av kroppen. Det är samma mekanism som gör det till en dålig idé att ta sömntablett och sedan ligga helt still och försöka sova. Då tar det en evighet. Om man istället går runt och fixar lite och sedan går och lägger sig är effekten ögonblicklig.

Och jo, jag vet att min kropp egentligen vant sig vid för mycket medicin. De flesta går inte runt och städar i huset på de doser jag stoppar i mig. Men det är något jag lever med. För det allra mesta, nästan, nästan alltid tar jag inga tabletter alls.

