egen läkare

Monarki är ju en konstig sak. Och nej, jag gillar det inte.

Men ändå, så klart att jag grät en skvätt i morse när jag lyssnade på nyheterna. Gråter gör jag alltid när någon fått barn, känd för mig eller inte.

Det jag tycker är konstigast (bortsett från att den nyblivne pappan uppträder i fläckfri kostym bara timmarna efter förlossningen) är allt snack om att allt varit så normalt och vanligt med hela graviditeten och förlossningen. Detta sagt många gånger av den private läkaren, läkaren som inte lämnat Stockholm efter nyår. Hur många andra kvinnor med normala graviditeter har en egen läkare. Hur många kvinnor med normala förlossningar träffar ens en läkare under förlossningen?

Jag tror nog inte att den här lilla människan kommer att bli drottning faktiskt. Jag tror att monarkin kommer att vara avskaffad innan hon blir vuxen. Men den som lever får se.

10 svar to “egen läkare”

  1. Ida Says:

    Jag tror inte man ska se det enbart ur det pespektivet. Jag är inte säker på att alla läkare vill den som förlöser barnet, som vill prata med media efteråt och som vill stå till svars om det ens går lite fel (tänk vilken helt galen process det skulle dra igång).

    Av de som vill vara med kanske det ur personalpolitikssynvinkel också är smidigt att ha ett förutbestämt team så man inte ska bestämma mitt i natten vem som ska göra vad. Det tror jag kan leda till rejält dålig stämning på arbetsplatsen.

    Så självklart är det trevligt för Victoria och bebben att ha allt klart men jag tror det har andra sidor också.

  2. Malin Says:

    Som barnmorska stör det mig otroligt mycket att det var tvunget att vid en normal förlossning ha en läkare närvarande. Speciellt som det fanns en extremt erfaren och rutinerad barnmorska närvarande.

  3. Malin Says:

    Sedan önskar jag att alla kvinnor som ville det skulle ha möjlighet att lära känna den barnmorska som ska närvara under förlossningen. Utan att få betala ur egen ficka som ”vanliga” kvinnor får göra.

  4. Vera Says:

    Jag tycker det är rätt självklart att detta inte var någon vanlig förlossning, oavsett om den var helt normal medicinskt. Sedan tror jag faktiskt att det var en barnmorka som förlöste och var med under förlossningen. Läkaren fanns nog bara på plats utifall något skulle gå fel.
    Och rent logistiskt tror jag att det var en nödvändighet att ha några få, förutbestämda invigda läkare och barnmorskor som hade lite ”standby” den sista delen av graviditeten, för att hålla det hela så privat och säkert som möjligt. Eftersom vår kronprinsessa långt ifrån lever ett vanligt liv där det bara är att knalla in på bvc på sina kontroller. Det stod ju till och med beskrivet minut för minut exakt vilken väg de färdades till förlossningen! ” efter 400 m svängde de upp på bron över E4 för ayt sedan fortsätta söderut till avfarten mot Karolinska…”.
    Rojalist eller inte, man måste förstå att Victoria har inte valt att vara kronprinsessa, hon är född till det. Och hon betalar ett rätt högt pris för detta, tycker du inte det?
    Sen att prins Daniel hade kostym på sig vid presskonferensen, varför var det konstigt?

    Själv är jag jätteglad att hon fick en normal och komplikationsfri förlossning, att hon födde vaginalt (jo, faktiskt) och att det var jättekul att Daniel själv orkade berätta den fantastiska nyheten på presskonferensen.

    Malin, berätta, vad är det för tjänst som vanliga kvinnor får betala ur egen ficka? Nyfiken!

  5. Vera Says:

    Glömde, det här med läkarens snack om att det var en helt normal graviditet, jag, vad skall han svara när han ansätts av frågor från alla reportrar? Såg en urlöjlig intervju där de verkligen pressade honom på om han varit tvungen att bara vänta på detta enda ögonblick, om det var den törsta förlossning han varit med om osv osv. Vad skulle han ha sagt?

  6. Vera Says:

    Törsta= största

  7. Malin Says:

    Till Vera: De allra flesta som föder barn vet ju inte vilken barnmorska man kommer träffa under förlossningen, det är helt en slump och så klart en slump om man klickar och känner sig trygg med den man träffar. I Stockholm finns det barnmorskor som erbjuder att ”föda hemma fast på sjukhus”. Dvs man träffar och lär känna barnmorskan under graviditeten och hon har jour mellan v 37-42 och är med under förlossningen på sjukhus. Detta ingår inte i sjukvårdspengen utan man får pröjsa ur egen ficka. För en del är det helt klart värt det men om Vickan fått betala för detta betvivlar jag. Och att ha en förlossningsläkare och barnläkare standby skulle ju inte vara gratis med deras timersättning.

  8. Vera Says:

    Jaha, jag kände inte till den verksamheten, intressant! Det måste vara smarta barnmorskor som startat eget då? Bra affärsidé.

    Jag vet att de som var standby för Vickans skull var det utöver sina egna jobb, dvs de jobbade på som vanligt, men kom ändå in på natten.
    Som barnmorska borde du väl ändå hålla med om att vi har en bra och säker förlossningsvård i Sverige, med jätteduktiga barnmorskor och läkare, och jag tro att man kan känna sig trygg även om man inte träffat sin barnmorska innan, eller hur?
    Men i den bästa av världar skulle det ju vara jättebra, förstås.

    Jag har bott utomlands i ett land där man går hos en läkare hela graviditeten, där samma läkare ringdes in till sjukhuset när man skulle föda. Och där var det jättehöga sectiotal för att läkarna ofta föredrog planerat snitt om de skulle resa bort, om det var jul etc…

  9. Malin Says:

    Det blev ett litet förlossningskommentarsflöde här :) Hoppas det är ok annars får du väl ta bort kommentarerna.

    Jag tycker vi generellt har en mycket bra förlossningsvård i Sverige. Jag saknar dock att det finns olika alternativ. Jag skulle gärna se fristående barnmorskeledda enheter, högriskförlossningsvård på sjukhusavdelningar, hemförlossning, ABC etc. Det finns en risk att förlossningar blir för mycket medikaliserade som du beskriver det i det land du bodde i.

  10. MOE Says:

    Jag fnissade också åt kostymen. Och tycker nog som du i det mesta kring det här med kungahus, förlossningar och att ärva sin titel. Däremot tror jag inte att det är så lätt att abdikera, även om man inte känner sig hemma med varken monarki eller kändisskapet det medför. Men jag önskar att någon skulle våga! :)

Kommentarer inaktiverade.


