ångestkompisen hos mig

Det var hoppning på ridningen idag. Jag älskar inte hoppning, men idag fick jag rida min gamle trotjänare som jag litar på till 100%.

Men ändå, när jag hoppat färdigt min lilla bana fanns den där, ångesten, komplett med synrubbningar och sus i öronen.

Varför? Vad är det min kropp reagerar på?

Det var ingen fara och jag kunde lägga det bakom mig ganska snart, men märkligt var det.

10 svar to “ångestkompisen hos mig”

  1. haren Says:

    Skulle tro att det har med andning och hjärtklappning att göra. Minns under psykologutbildningen att vi fick springa i trappor upp och ner länge, och då till slut fick sådana symptom. Sedan skulle man andas i en påse så försvann det.

  2. AS Says:

    Du måste andas medan du hoppar bana, det är för lång tid utan syre.

  3. kattmamman Says:

    Men varför får jag aldrig den här känslan under ett spinningpass eller någon annan fysisk aktivitet. Jag tränar ungefär 4 ganska konditionskrävande pass i veckan och aldrig att jag känner något liknande?

  4. kattmamman Says:

    Jaha, kan man nästa gång be ridläraren att påminna om andningen?

  5. Haren Says:

    Ingen aning, kanske beror på ngt annat. Men om du är helt säker på att du inte är rädd för ngt i detta sammanhang lär det ju vara ngt fysiologiskt.
    Personer som är tex spruträdda kan få panikattacker bara av att se en skylt där det står tex ”södersjukhuset”. Detta sker ofta omedvetet, hjärnan associerar snabbare än vi hinner med att uppfatta och kroppen reagerar supersnabbt. Men det är bara du som kan lista ut om det skulle kunna finnas en sådan koppling.

    Prova med att andas i en påse och se om det hjälper, i så fall är det andningen.

  6. Haren Says:

    Obs: detta med snabba panikattacker har jag faktiskt sett live, ingen skröna utan det är faktiskt sant. :-)

  7. Haren Says:

    En annan tanke: om du har haft mycket panikångest kan man också tänka sig att din kropp och hjärna associerar ngn fysiologisk reaktion till dessa, och ”sätter igång en attack”- dvs reagerar med en fear and flight reaktion på ett fysiologiskt symptom. Finns det ngt som händer i kroppen just vid hoppning som också händer vid panikångest? Ngt som skulle kunna lura din hjärna att nu är det fara på g?

  8. kattmamman Says:

    Jo men jag är en aning rädd för att hoppa. Rädd för att rida fel väg. Rädd för att ramla av och skada mig som jag gjort ganska ordentligt någon gång. Men inte sååååå rädd tycker jag.

    Fast jag kanske har lite hoppfobi då? Men det kan jag ta i så fall, det är inte i närheten av inte-kunna-sova-rädslan.

  9. AS Says:

    He he, skulle vilja se ridlärarens min när du drar upp en påse att andas i mitt under hopplektionen.

    Tror faktiskt på riktigt på att det kan vara så att du andas för dåligt under hoppningen. Jag vet att jag gjorde så när jag var yngre, att jag höll andan i stort sett hela banan. Det ger synrubbningar och öronsus. Kom på mig själv och började verkligen tänka på att försöka andas normalt.

  10. kattmamman Says:

    Eller hur.

    En av tusen oskrivna regler är att man inte får panikångestattacker när man rider. En kanske skriven regel är att man inte prasslar med påsar när man sitter på en häst?

Kommentarer inaktiverade.


