Han är i alla fall inte illvillig

Till Kps försvar ska man säga att det inte så mycket handlar om en vilja att förstöra för mig. Det handlar om att han tyvärr aldrig lärt sig att lägga saker som bestämts på minnet.

Jag har daddat honom igenom en herrans massa år, med påminnelser om ditten och datten. Och påpekat när han är på väg att klanta sig och dubbelboka eller missförstå någonting.

Nu gör jag det inte längre. Istället tar jag för givet att det vi bestämt ska gälla.

Han å sin sida har bara sagt ja och inte alls tänkt.

Klart som fan att det blir fel då. Och fel till hans nackdel förstås eftersom all vår kommunikation sker via mail eller SMS. Jag kan lätt visa att det jag hävdar stämmer.

Han känner sig nedtryckt och försöker in i det sista hävda att jag har fel. Han kan inte hitta något mail där vi bestämt.

Man skulle kunna tycka att det är lite dumt att fortsätta hävda sin rätt när det gång på gång visat sig att jag inte har fel, jag har nämligen en hjärna som är fantastisk på att komma ihåg datum och överenskommelser. Men han vill inte förstå.

Istället för att anteckna överenskommelser vi gör glömmer han bort eller gör egna eftertolkningar, och så blir det en konflikt. En konflikt som jag vinner, ifall det inte är så att han trots skriftlig dokumentation vägrar hålla sig till överenskommelsen.

Ett svar to “Han är i alla fall inte illvillig”

  1. haren Says:

    Om han alltid haft svårt att planera och minnas kanske man inte kan förvänta sig att han ”lär dig” över en dag. Gissar att det kommer att vara en del inkörningsproblem. Det är tråkigt att det ska drabba dig. Jag tror dock att det bästa är att försöka hålla på överenskommelser i stort, för att det inte ska bli ett mönster att du anpassar dig. Men kanske kunde du ändra ngn dag, eller ngt för att visa god vilja och bidra till att ni kan göra sådant i framtiden? I så fall vara tydlig med att: Jag kan göra dig en tjänst med lilla ändring XX, men det förutsätter att jag har en innestående tjänst hos dig (dvs ny överenskommelse). Det kan ju till slut löna sig, om du verkligen skulle behöva göra ett byte. Om det sedan visar sig att du inte har ”en innestående”- ja, då vet du att ni inte kommer att samarbeta på det sättet utan att benhårda överenskommelser som hålls in absurdum är det som gäller.

Kommentarer inaktiverade.


