Moral

Jag ska ha en liten fest eller snarare tårt-o-vinbjudning i morgon. Bil äger jag ingen, så pappa har lovat att handla åt mig.

Nyss hade jag en hätsk diskussion med honom om hur mycket vin som skulle köpas in. Det hela mynnade ut i att han kallade mig för alkoholist.

Jag tycker att det är mycket bättre att köpa för mycket än att det inte räcker. Jag inser att jag tar i rejält i överkant när jag räknar en hel flaska per vuxen (många kommer att ta bilen och ha barnen med sig), men återigen hellre för mycket.

Enligt pappa är man alltså alkoholist om man klarar av att stå på benen efter en flaska vin.

Det kanske ligger något i det där påståendet om att mitt liv är dränkt i alkohol.

11 svar to “Moral”

  1. Maja Gräddnos Says:

    Men herregud… det är väl ingenting som säger att allting behöver drickas upp på den festen. Bara att det finns i förrådet. Funkar fint att ha som gåbortspresenter eller, faktiskt, att bjuda på någon annan gång.

    Vilken hjälp ändå, från pappa. Att handla och sedan ifrågsätta, det är inte vidare generöst alls.

  2. Vera Says:

    Kan du inte bara låna bilen nästa gång? Utan att blanda in din pappa. Skulle bli gaaaalen om min far sa nåt sånt! Du har ju varit vuxen ett tag, så han ska väl bara skita i vad du köper.

  3. soodan Says:

    och ur ett annat perspektiv – köper man flaskor som inte går åt har ju systembolaget den finurliga funktionen att man kan lämna tillbaka oöppnat. så ja, bättre ha lite i överkant och sedan lämna tillbaka överflödet vid behov. (och låna bil av mig nästa gång istället, jag lovar att inte ifrågasätta.)

  4. WildaMathilda Says:

    Hahahaaa!
    Ja, om inte annat så får du ett bra vinförråd så art du kan bjuda in din alkoholiserade vänner på en middag då och då också. Så att du sprider det alkohomiserande budskapet liksom. ;o)

  5. Lisa Says:

    Kan bara tala för mig själv. På den tiden jag drack ungefär som en vanlig människa skulle jag ha räknat en halv flaska vin per person (eftersom det inte är en middag). men alla har sina mått och det är olika i olika kretsar.

  6. Helga Says:

    Jag har iofs blivit alltmer alkoholmoralisk med åren, men för en fest hade jag räknat en flaska per vuxen. Som nämns ovan, det går ju att lämna tillbaka. Och vilken trist attityd från din far. Härskarteknik, igen.

  7. Johanna Says:

    Ojoj. Nu får jag prestationsångest. Jag kommer inte stå på benen om jag dricker utifrån din förväntan imorgon. ;)

    (Sen tycker jag att det är helt upp till var och en att tänka som man vill. Om man är sådan att man vill ha goda marginaler får man vara det och det har ju inte ett dugg med missbruk att göra.)

  8. Ariadne Says:

    Du ska ju inte dricka allt själv så det är väl snarare din bekantskapskrets som är alkoholiserade än du om man nu vill se det så :)
    Men när det gäller mat och dryck när man ska ha fest så är jag helt inne på din linje. Jag tycker det är bättre att det finns för mycket än att få ångest för att det inte ska räcka.

  9. Kattis Says:

    En flaska per person låter perfekt! Då finns det ingen risk att det tar slut. Tänk att folk har sån moralpanik kring alkohol. Skit i det och ha en supertrevlig kväll!

  10. Tisalen Says:

    Hur mycket man tål är ju extremt individuellt och om du vill ha 100 eller 5 flaskor hemma är väl din ensak

  11. דינה Says:

    Låter lite som min mamma som tycker jag är världens alkoholist om jag tar mig två glas vin till maten och kanske en whiskey efteråt. (Vilket händer kanske en gång i veckan…)

    Å andra sidan, så känner jag ett litet stick av oro i hjärtat när 21-årige sonen frågar någon enstaka gång om han kan ta en flaska vin att dela med ett antal vänner.

    Jag gissar att det är den ack så irriterande men ändå kanske förståeliga ”föräldraromtänksamheten” i båda fallen, fast från olika sidor. (Så kanske bli inte så sur på din pappa, utan låt det gå dig förbi.)

Kommentarer inaktiverade.


