Tips?

Det är lite svårt att ignorera den där ångesten (och det är lite svårt att ignorera att någon kanske läser här, hej min dejt) men den finns där med mig varje kväll. Jag intalar mig fortfarande att det beror på tentan,  men egentligen tror jag inte det. Det är bara ett utslag av min lilla sjukdom som jag tydligen behöver medicinera mot. Det är ju inte konstigare än att man behöver insulin om man har diabetes.

Jag blir mindre känslig sexuellt av medicinen, något som tyvärr ignorerats av de läkare jag pratat med. Och det är klart om valet står mellan ångest och nedsatt känslighet så är det inte svårt att välja. Men måste man välja? jag har faktiskt bara provat en sorts tabletter, det finns ju massor av olika att tillgå. Tips någon? Jag tänker mig att det går bra med en sort som inte fungerar med graviditet också, jag vill inte ha fler barn i år i alla fall, men jag vill gärna ha bra sex.

15 svar to “Tips?”

  1. Jempa Says:

    Fråga om du inte kan få pröva sertralin. Med det jag vet om dig tror jag det skulle funka bra. Hur det blir med känslighet vet man väl först när man prövat. Ingen sån biverkning på mig.

  2. J Says:

    Du vet ju vad jag säger. ;) Mirtazapin har inte minskad sexlust som biverkning, men tyvärr är det den enda av de moderna antidepressiva som inte har det så vitt jag vet.

    Alla vanliga SSRI påverkar så vitt jag vet och det är osannolikt att ett byte inom den gruppen ska göra så mycket nytta, eftersom de har samma typ av verkningsmekanism. Venlafaxin påverkar också, men den är lite annorlunda mot andra SSRI och kan möjligen ha lite annan påverkan. Cymbalta kan också vara lite annorlunda, men påverkar sexlusten.

  3. kattmamman Says:

    Jag vet, jag tänkte på det vi pratade om. Ja det kan ju inte skada att försöka och sen byta om jag skulle vilja ha barn någon gång igen.

  4. L Says:

    Voxra, men jag har för mig att den inte skulle funka för dig pga nåt, men jag säger det igen om du vill undersöka saken. Voxra höjer t.o.m känsligheten ;)

  5. kattmamman Says:

    Det var nog för att jag ville kunna bli gravid? Var det inte så?

  6. L Says:

    Voxra är inte SSRI men kanske funkis ändå?

  7. kattmamman Says:

    Sen verkar det mest vara mot depression, och någon sådan har jag ju inte. Men jag är villig att proa det mesta.

  8. J Says:

    Den ger sömnproblem väl? Men annars borde den ju hjälpa mot ångesten utan att störa sexlivet, fast det låter inte som en bra idé det där med sömnen.

  9. J Says:

    Jag tänkte nog lite fel där… De flesta mediciner som hjälper mot depression hjälper mot ångest, men det behöver ju inte gälla voxra.

  10. sara Says:

    Visst åt du medicin mot ångest under dina graviditeter? Jag gjorde för en vecka sedan ett FET och har sedan ett halvår tillbaka ångest och oro. Jag oroar mig ganska mycket för hur det kommer gå med en graviditet och förlossning när jag mår så här och vill ha en backup-plan att ta till om det blir för svårt. Det är först nu inatt när jag inte kunnat sova som jag har kommit på att det kanske faktiskt går att medicinera även vid graviditet. Jag är mycket medveten om att det kanske inte blir en graviditet och efter flera missfall också fullt medveten om att en graviditet inte behöver betyda att vi får ett barn. Men om det skulle gå så bra så vill jag också kunna må bra under den tiden.

  11. kattmamman Says:

    Nej jag gjorde inte det, men med facit i hand borde jag ha gjort det.

    Jag har väldigt svårt att tro att de sätter in en på behndling under pågånde graviditet om det inte är akut. Men prata med en läkare om din oro tycker jag.

  12. L Says:

    Jag sover som en stock med Voxra men det är säkert individuellt.

  13. L Says:

    Ja det var det nog, men den är bra på så sätt att den är lätt att sluta med, behöver inte trappa ut så länge. Ibland glömmer jag ta i 2 dagar utan nåt som helst symtom, läkare har tom sagt att jag kan ta den varannan dag, det berodde lite på metaboliseringen eller var sjutton det hette.

  14. J Says:

    Jag har brottats länge, länge med frågan kring mediciner och graviditet.

    Det går att medicinera under en graviditet. Det är oftast helt säkert om man äter vanliga ssri. Men mår man bättre eller sämre om man äter antidepressiva som kan innebära en missfallsrisk? Svaret är inte enkelt alls. Det är ju inte mirakelpiller – lägger man till låg dos ssri kan man hamna på plus/minus noll i hur man mår om tabletterna gör en orolig. Det jag vet i efterhand är att ett missfall när man äter mediciner som kan höja missfallsrisken är något som följer med ett bra tag, även om det troligtvis inte var medicinen.

    Mitt tips är att testa om lergigan eller propavan hjälper dig att sova. Lergigan är ångestdämpande och är helt säker. Det finns gamla artiklar från innan SSRI kom som visar på en svag antidepressiv effekt också, men hur antidepressiv den egentligen är tror jag inte att man vet.

    Under behandlingarna kör jag med en strategi som gör att jag sätter ut antidepressiva några dagar innan transfer. På så sätt är jag i psykiskt bra skick i början av graviditeten om det skulle gå vägen. Och om det inte går vägen så tar det ett par veckor innan man börjar må sämre igen, så jag hinner börja om innan jag hinner börja må dåligt.

  15. J Says:

    Voxra har sömnproblem som en biverkning som drabbar fler än 1 av 10 enligt fass, så risken att få svårt att sova är nog högre med voxra än med andra läkemedel. Sen ska man undvika Voxra om man har en komplicerad relation till mat och vikt.

Kommentarer inaktiverade.


