Förtydligande och meddelande till Kp o NFT

Eftersom det påstås att jag ljuger i min blogg måste jag förtydliga en sak jag skrivit.

I barnens fotoalbum finns det mycket fler bilder på mig än på NFT om man räknar från början. Men tittar man på de sista året är det färre på mig.

Så ja, jag har kanske ljugit i min blogg men nu har jag rättat till det. Inget annat är överdrifter, men så klart från min synvinkel. Och nej, det förekommer inget förtal. Att berätta hur man känner är inte förtal, inte ens om jag hade skrivit ut både namn och personnummer.

Och Kp o NFT, jag har hållt min del i avtalet och inte läst era bloggar, men jag har vänner som gör det.

Tack som fan!

Kp: har du läst mina skyddade inlägg om dejterna? I så fall, ett FY FAN till. Jag brydde mig inte om att byta lösenord för att jag faktist litade på dig, på att du inte skulle läsa skyddade inlägg som handlade om mitt privatliv som du inte längre har någon tillgång till. Jag är så jävla besviken.

Och varför fortsätter jag den här offentliga dyngkastningen som de två startat i sina bloggar? Jag vet faktiskt inte, jag är väl lika barnslig jag antar jag?

3 svar to “Förtydligande och meddelande till Kp o NFT”

  1. Lena Says:

    Men! Vad är det här? De är ju liksom vuxna människor, kan man inte hålla sina löften då?

  2. Ariadne Says:

    Det här gör mig verkligen ledsen. Vad håller ni på med allihop (och jag säger allihop eftersom alla inblandade tydligen ändå läser här)?

    Jag förstår att frestelsen att läsa varandras bloggar kan vara för stor för att motstå. Jag kan tycka att det enklaste vore att byta blogg för att kunna få ha sitt privatliv ifred. Löften i all ära men i vissa lägen tror jag att det är lätt att hitta på förevändningar (tex barnens bästa eller att man måste kolla efter överdrifter eller påstådda osanningar så man kan försvara sig) för att kunna rättfärdiga för sig själv att det ändå är rätt att läsa. Å andra sidan kan jag förstå att det här är ju din plats och att du kanske inte vill behöva flytta för att kp och nft inte kan låta bli att läsa (vilket jag för all tydlighets skull vill poängtera att jag tycker är fel att göra). Samtidigt kan jag ju tycka att om det är som du säger, att du inte läser kp:s och nft:s bloggar men har vänner som gör det och som rapporterar innehållet (åtminstone ibland uppenbarligen) så blir ju resultatet nästan detsamma som om du hade läst själv.

    Att skiljas handlar ju om att sära på sig och hur gärna man vill vara både logisk och kompisar och lita på varandra så går det inte att komma ifrån att en skilsmässa någonstans handlar om känslor (som inte alltid är rationella) och att det finns någons sorts motsättning som gör att man bryter upp. Jag tror också att det är viktigt att komma ihåg att den person som man var gift med kanske inte nödvändigtvis är samma person efter skilsmässan. Naturligtvis så är man i sig samma person men det är ju faktiskt så att man skapar sina roller i ett förhållande och när man inte längre är tillsammans så förändras man. Allt det här gör att jag tror att det är ofantligt viktigt att ge varandra utrymme, jag skulle rent ut vilja säga distans. Jag säger inte att det är lätt (för det är ju det där med att det är en sak att förstå något med hjärnan men sedan går det att hitta tusen anledningar till varför man ska göra annorlunda) men om man håller på och klampar runt i varandras privata sfärer på olika sätt så skapar man bara konflikter och sårar varandra på ett sätt som förhindrar den vettiga och civiliserade kontakt som jag ändå tror ni båda strävar efter.

  3. Helga Says:

    Jag har läst alltihop nu. Och jag tycker att dyngkastning är lite överdrivet för något av det som har skrivits. Det är starka känslor inblandade här (förstås!) och då är det lätt att misstolka och övertolka. Ni är människor som i grunden vill varandra väl.

    Det Ariadne skrev ovan är klokt och jag håller med om det. Självklart har du rätt till din privata sfär. Lika självklart är det mycket svårt att motstå frestelsen att läsa även om man har lovat att avstå. Det är fel och det är dumt, men jag är inte säker på att jag hade klarat det. Man är inte mer än människa.

    Utöver detta är det ett par saker jag har tänkt på, som utomstående läsare som inte känner någon av er i verkligheten. Kp verkar störd av att du har läsare som han känner personligen och vars omdöme han sätter högt. Där är det som att han litar varken på dig eller på dem. Han tror att du skriver värre om honom än vad du gör, och han tror att vännerna slukar det du skriver utan kritisk reflektion.

    Och så är det detta med den nya relationen. När man är nykär och lycklig vill man helst att hela världen ska dela ens glädje och inte komma med åsikter eller påpekanden. Fast tyvärr funkar det ju sällan så, speciellt inte efter en skilsmässa och i synnerhet inte med barn inblandade.

    Jag har påpekat förut att Kp verkar ha en orealistisk inställning till hur nära vänner man kan vara efter en separation. Kanske kan han inte heller behålla alla era gemensamma vänner. Det är sorgligt men sant att många vänskaper inte överlever en separation. Som vän vill man helst inte ta parti för någon, men det är nästan oundvikligt, i alla fall enligt min erfarenhet.

    Nu när den här konfilkten har uppstått tror jag att det vore bra om ni alla tre satte er ner och pratade. Man ska inte kommunicera i känsliga frågor i andra hand via hörsägen och bloggar, helst inte heller via mejl.

    Men när ni har gjort det behöver ni alla ta ett steg tillbaka och släppa varann, lämna distans och inse att ni alla har förändrats i och med separationen. Din och Kp:s relation är förändrad, men även din och NFT:s. Det är inte självklart att ni kan vara lika goda vänner nu som innan. Att tro det vore naivt.

Kommentarer inaktiverade.


