Körförbud

I förrgår gjorde jag något fruktansvärt. Jag körde bil och var trött. Mini som sitter bak tjatade och tjatade om att jag skulle ge honom en sak. Eftersom det var på motorvägen vägrade jag länge, men till slut gav jag efter och sträckte mig efter honom. Jag vet inte vad som hände, men förmodligen vinglade jag till och körde ut i fel körbana. ”Min” bil skrapades mot en annan bil och det blev fula märken i lacken längst hela sidan. Det kunde så klart ha gått mycket, mycket värre. Nu blev ingen skadad alls.

Jag har haft körkort i nästan tio år. Inte kört jättemycket, men ändå kört en del. Fram tills i förrgår har jag inte varit med om några missöden i traffiken alls.

Nu har Kp förbjudit mig att köra bil med barnen igen. Jag vet allvarligt talat inte vad jag tycker. I ena sekunden är jag förbannad och tänker att det kan han inte göra något åt.  Jag får träffa mina barn hur jag vill. Men i nästa stund tänker jag att han har rätt. Det är oförlåtligt att i 110 km i timmen vingla ut i ett annat körfält. Och det har hänt förrut, bara att jag aldrig krockat med en annan bil då av ren tur.

9 svar to “Körförbud”

  1. Illra Says:

    Hmm, körförbud låter väl hårt, alla kan göra misstag, även oförlåtliga sådana. Jag gör oxå så som du gjorde och varje gång blir jag förbannad på mig sjäkv.

  2. Helena Says:

    Körförbud kan han knappast ge dig, du är en myndig människa med körkort i ett fritt land. Däremot kan han önska att du inte kör bil med barnen. Men det är antagligen helt onödigt, för efter en sån där nära-ögat-upplevelse brukar man ta det vääääldigt försiktigt ett tag. Tur att det inte gick värre! Blev den andre bilföraren förbannad?

  3. Ariadne Says:

    Det här är ju lite knepigt tycker jag. Kp kan ju knappast förbjuda dig att köra barnen i bil. Om bilen däremot är helt hans så kan han ju i och för sig säga att han inte vill låna ut bilen till dig. Men andra bilar kan han ju inte hindra dig från att köra barnen i.
    Sen kan det ju vara så att det här att ”förbjuda” egentligen är ett uttryck för oro. Det är klart att han också blir rädd och tänker på vad som kunnat hända i värsta fall, även om det nu bara blev repor. Men då tycker jag egentligen det är bättre att diskutera oron och rädslan kring det som skedde än att drämma till med ett förbud, för om han kan förbjuda dig att köra bil med barnen, kan du då i din tur förbjuda honom att leka ny kärnfamilj med sin nya flickvän och era barn direkt efter er separation? Det är ju något som du tror kan ge barnen men, inte fysiskt men väl psykiskt.

  4. Illra Says:

    WORD!

  5. Lisa Says:

    Kanske du ska undvika motorväg. Marginalerna är ju så mycket mindre när det går fort. Låt bli motorväg och köör på vanliga vägar som förut.
    Lisa

  6. Maja Gräddnos Says:

    Kattmamman, jag har funderat så länge på vad jag ska skriva. Bilkörning är otäckt, det finns så små marginaler.

    Under budgivningen på mitt hus skrapade jag min bil ordentligt i parkeringshuset. Tog för snävt runt en stolpe, hade massor av plats men var bara inte med. Hade tankarna på annat trots att man inte får ha det när man kör bil.

    Jag förstår Kp, jag hade förmodligen reagerat likadant om Pelle gjort det du gjorde. Samtidigt. Jag tror att det lika gärna hade kunnat vara Kp. Eller jag.

  7. Dina Says:

    Precis!
    Ett annat exempel, vad händer när ett barn trillar från klätterställningen i parken? Får man inte gå ut mer då?

  8. tinsel Says:

    Han kan inte förbjuda dig någonting. Ariadne har helt rätt i att det inte är så man agerar i ett vuxet förhållande. Det är betydligt bättre att prata om sin oro och ilska än att förbjuda sina ex att göra saker hit och dit. Om han ska förbjuda dig att köra bil med dem så ska du absolut förbjuda honom att leka kärnfamilj med den där bruden. Det är långt skadligare.

  9. Uniflora Says:

    Jag är verkligen glad det gick bra för er. Men att sluta köra bil med barnen? Det låter ju idiotiskt. Förlåt, men det gör det i mina öron. Sluta sträcka dig mot dem när du kör. Tjafsar de i bilen så får du köra av vägen och stanna och hantera det då. Fokusera på bilåkandet och inget annat så ska det nog gå jättebra framöver.

Kommentarer inaktiverade.


