bli bjuden

Vad har hänt med betraktelsen av den kvinnliga betalningsförmågan?

Jag kan inte minnas att en enda av mina dejter för 10-15 år sedan betalade för mig. Nuförtiden får jag ha den diskussionen på varenda dejt. Den enda som inte insisterat är den Vackre.

Vad har hänt? Det här är samma killar ungefär som då bara att de är äldre.

Vad tycker ni, är det en charmig sedvänja att mannen alltid bjuder? Eller är det bara ett upprätthållande av könsmaktsordning? Vad jag tycker är nog inte särskilt svårt att gissa.

5 svar to “bli bjuden”

  1. Maja Gräddnos Says:

    Kanske är det killarna som har lite bättre med pengar nu när de är tio år äldre?

    Visst är det charmigt att bli uppvaktad och bjuden. Men jag har väldigt svårt att ta emot det, är så invand med att stå på egna ben och inte behöva någon.

  2. Lisa Says:

    Jag dejtade många på kort tid (via en dejtingbyrå, man fick namn och telefonnummer) under en period för några år sedan. Det var så jag träffade min man! Jag tycker nog att frågan liksom ska uppstå ”ska vi betala var för sig eller?” Eller så bjuder han elegant och självklart. Med min blivande man blev det så att han bjöd på första fikat (obs en fika inte middag som kan vara dyrare) och jag sa att ”nästa gång bjuder jag”.
    Lisa

  3. AF Says:

    Jag kan nog tycka att den som tar initiativet och roddar plats och bokning är den som bjuder-dvs jagar jag fram en date så bjuder jag naturligtvis, eller om personen insisterar så delar vi. Om någon annan är den som frågar ut mig på date så får den personen bjuda, även om jag absolut skulle erbjuda mig att betala min halva. Skulle också ha svårt om det alltid var den andra som bjöd…. Och när man har date två så är det förstås omvänd ordning :-)
    /AF

  4. Helena Says:

    Jag är nog gammaldags och förväntar mig att bli bjuden…. Hemskt när jag tänker på det, framför allt med tanke på att jag nog tjänar mer än de flesta medel-killar. Men om någon bjuder ut mig så förväntar jag mig just att han bjuder. Måste verkligen börja tänka på det…

  5. AS Says:

    Självklart är det att bibehålla könsmaktordningen om man accepterar att vara den som ska bli bjuden. Det är inte särskilt jämställt att plocka russinen ur kakan, som att vilja bli bjuden, tycka att mannen ska göra allt som har med bil och bygga att göra och förvänta sig jämställdhet i hushållsarbete. Men det vet jag ju att kattmamman vet. Kan ju i och för sig vara trevligt om man tar varannan och inte delar upp notan, men detta förutsätter ju att man träffas flera gånger. Är man sedan väl ett par och du har din nuvarande inkomst och han tjänar bra är det ju en annan grej, men då måste det vara ok med båda att det ska vara omvänt om kvinnan är den som drar in pengarna.

Kommentarer inaktiverade.


