Praktiskt

Jag har en ganska stor kontantinsats, nästan så att det räcker till en trea i Södra förorten. Men jag måste ha något att leva på också. Galet nog blir det kanske så att jag får leva på banklån och betala ränta med samma lån.

Dessvärre är jag osäker på om jag får låna någonting. Eller förresten jag är inte osäker, jag vet att jag inte får låna. Jag har ju 0 kronor i inkomst. Undrar om min syster, hon jag aldrig någonsin pratar med, kan tänka sig att gå i borgen för mig? Hon tjänar bra och bor billigt och har inga barn. Hon är gissningsvis väldigt kreditvärdig.

10 svar to “Praktiskt”

  1. Maja Gräddnos Says:

    Jag tycker att du ska boka möte med någon på banken. Tänk igenom, ta med en bra kalkyl och lägg fram situationen som den är. Det är ju inte som att du kommer att stå utan inkomst längre fram.

    Vad banken tittar på är din återbetalningsförmåga. Om du måste leva på sparpengar en viss tid tror jag att det är viktigt att du gör en ordentlig kalkyl som visar att sparpengen räcker. Dvs X antal månader * X kr per månad. Och en ordentlig specifikation (mat, boende, övriga kostnader osv, tänk Lyxfällan) över dessa X kr per månad.

    Att du ska få amorteringsfrihet under perioden du pluggar känns som en självklarhet.

    Att leva på banklån och betala ränta med samma lån tror jag inte att de går med på. Så hysta in mindre i kontantinsats och se till att du har sparpeng att leva på så går det nog bra.

  2. kattmamman Says:

    Nej de kommer inte att gå med på att jag ska betala mitt lån med ett lån… men de behöver inte få veta om det heller.

    Prisnivån på lägenheter i Stockholm är så sjuk att jag inte kan hitta ett billigare boende om vi ska på kvar i Södra förorten vilket är ett krav från KP. Och jag vill också hemskt gärna att barnene ska få gå kvar på sitt dagis.

  3. haren Says:

    Fan, ursäkta mitt språk. Om KP vill ni ska bo kvar, hur hjälper han dig då? Det är ju i bådas era intressen att era barn bor bra osv. Det känns uberjävligt att lämna dig i en sådan sits. återigen, jag skulle kolla upp hyresvärdar om jag var du. Kanske finns ngn mindre privat värd som kan ha hjärtat rätt tex.

  4. kattmamman Says:

    Du har så klart rätt haren, jag ska inte glömma det alternativet. Men det finns två men. För det första är det väldigt, väldigt ont om hyresrätter på den sida av förorten där dagis ligger och för det andra tror jag att det blir väldigt mycket lägre månadskostnad om jag i princip bara betalar avgift till bostadsrättsföreningen och inte har några lån mot ifall jag ska betala hyra för en trea.

    KP har en inkomst, men ingen kontantinsats, så det är faktist jag som är i bäst ekonmiskt läge vad det gäller bostad. Han kan nog visserligen få ett ganska bra lån, men det kommer att bli mycket att betala varje månad.

  5. Ullah Says:

    Går man i borgen så går man i sorgen, säger vi i vår familj. Det är mycket att fråga sin syster om.

  6. kattmamman Says:

    Jo jag vet att det är så… Och jag skulle vara mycket tveksam att gå i borgen för någon. Men det kommer inte att handla om så mycket pengar för min syster. Och hon har så mycket pengar att hon skulle kunna betala tillbaka lånet direkt om det skiter sig.

    Men det kommer inte att skita sig, jag kommer att klara min ekonomi (eller rättare sagt, jag måste göra det) och det hoppas jag att hon vet. Eller vi får se hur jag löser det.
    Kanske kan jag låna pengar av henne direkt?

  7. Maja Gräddnos Says:

    Ja, men lägenheten finns ju som säkerhet och bostadsmarknaden i Stockholm verkar ju inte direkt vika av neråt, så man kan nog rimligtvis anta att lägenheten kommer att stå sig i värde. Faktum är att banken säkrar upp sig dubbelt med både hängslen och livrem i och med borgensåtagandet.

    Vad jag tror här är dock, baserat på att jag faktiskt jobbar med finansiering, att det viktiga är din återbetalningsförmåga. Att du, enligt kalkylen, kommer att klara av att betala räntor och amorteringar – givet att du får amorteringsfrihet under din studietid. Så, än en gång, det viktiga är att visa banken att du klarar detta, att visa en kalkyl som hänger ihop. Banken får helt enkelt inte ge dig ett lån där kalkylen inte går ihop, oavsett hur bra säkerheter (lägenheten + borgen) som du kan visa upp.

  8. kattmamman Says:

    Men i så fall kommer jag inte att kunna få något lån. Jag kan inte betala tillbaka just nu, i alla fall inte enligt deras sätt att se på det. Jag måste betala tillbaka med lånet.

    I så fall får någon annan t.ex. min syster ta ett lån åt mig?

    Alla lån är amorteringsfria i Stockholm, i alla fall alla jag har haft.

    Hur ska jag annars lösa det här?

  9. Ullah Says:

    Är det helt omöjligt för dig att låna av till exempel systern, eller av dina föräldrar? I så fall skulle du ju kunna ta ett banklån så fort du får ett jobb, betala tillbaka dem direkt och sedan betala av till banken.

  10. Maja Gräddnos Says:

    Men du kan visa på att din sparade slant räcker att leva på tills dess att du får en inkomst.
    Låt oss säga att du har 100 Tkr på banken. Då visar du att du kan leva på barnbidrag + 10 Tkr i månaden i tio månader och sedan räknar du med att få ett jobb. Typ.
    Så hade jag gjort. Som sagt, det är ju inte som att du är långtidsarbetslös, du utbildar ju dig för att du ska få ett bra jobb med bra lön. Du kommer att ha en inkomst inom en inte alltför avlägsen framtid.

Kommentarer inaktiverade.


