Från andra sidan

Vanligtvis brukar jag som student klaga på universitetet, men nu sitter jag helt plötsligt på andra sidan och undervisar, och jag häpnar.

Om man vid kursstart får köpa en pärm innehållande kursmaterial, och pärmen innehåller tydligt uppmärkta flikar och en av flikarna heter Gruppövning 1, om det då i schemat står att man på måndagen ska göra gruppövning 1, är det då jättekonstigt att man som lärare tror att studenterna har tittat på materialet i förväg? Ingen hade fattat att gruppövning 1 i pärmen hade något samband med gruppövning 1 som skulle göras.

En av studenterna var sjuk förra veckan när jag höll i två obligatoriska labbar. Eftersom hon inte varit med sa jag att hon var tvungen att göra dem själv, men att hon naturligtvis fick komma upp till mig och fråga precis så mycket hon behövde (och det får jag inget betalt för) men hon fick spel och började prata om hur oflexibelt det är att gå på universitetet, fick man inte ens vara sjuk?  Jag kan hålla med om att det är jobbigt att missa föreläsningar och visst det är ju inte helt flexibelt att de inte går om, men vari ligger oflexibiliteten i att hon måste göra de obligatoriska momenten på kursen, men får göra dem när hon vill? Var hittar hon ett jobb där det hon ska göra försvinner för att hon är sjuk?

Börjar jag bli gammal eller var det bättre förr när det krävdes ganska höga betyg för att få läsa biologi?

3 svar to “Från andra sidan”

  1. WildaMathilda Says:

    Du är purung och det var bättre förr. Absolut!

  2. Helga Says:

    Haha, att elever inte tänker längre än näsan räcker och förväntar sig att läraren ska påminna om precis allt, så har det nog alltid varit. Men poängen med universitetsstudier är väl att de ska vara mer självständiga än gymnasie- och grundskoledito?

    Och den där tjejen, hon är ju bara för mycket. Välkommen till verkligheten.

  3. Kicki Says:

    Pluggar själv och tyvärr känner jag igen mig. Man undrar varför endel människor är där överhuvudtaget.

Kommentarer inaktiverade.


