Kräksyskon på dagis

Idag när jag lämnade Lill på dagis hörde jag hur ett barn livfullt  beskrev hur hennes småsyskon kräkts hela natten.

Men va fan, varför är du på dagis idag då? Jag orkar inte med mer magsjuka nu snälla. Hur svårt kan det vara att hålla syskon till magsjuka barn hemma?

Själv lämnar jag Lill på dagis trots att Mini är sjuk… men han har öroninflammation och det smittar inte, så jo jag tycker inte att jag kastar sten i glashus.

8 svar to “Kräksyskon på dagis”

  1. Lina/Piraya Says:

    Sånt där gör mig galen! Vi får hoppas på att barnet i fråga har dåligt tidsperspektiv. Min fyraåring kan säga att saker hände i går fastän det var flera dagar sedan. Kanske var det inte i natt det hände. Om inte annat så skulle jag prata med personalen och be dem gå ut med info om att barnen ska stanna hemma om syskon är magsjukt.

  2. Tudorienne Says:

    Men gud vad irriterande!

  3. Hanna Says:

    Är det magsjuka bör man ju hålla syskon hemma, men vissa ungar kräks av feber också… min tex. Han kräks alltså även vid öroninflammation (och det har han haft ett trettiotal i sitt fyraåriga liv). Och för oss som är vana är det tydligt vilket som är vilket eftersom han inte mår illa om det är feberkräkningar och inte kräker i samband med mat eller vätskeintag då.

    Så det KAN vara okej att lämna även om syskonet har kräkt på natten.

  4. kattmamman Says:

    Du har så klart rätt Hanna, jag vet inte hur det var i just det här fallet. Men jag VET att det finns föräldrar på vårt dagis som inte tycker att syskon behöver vara hemma vid magsjuka.

    Mini har förresten också kräkts några gånger för att han hostat så mycket, och vi vet så klart att det inte är någon smittsam magsjuka han haft.

  5. Tisalen Says:

    Borde vara skottpengar på föräldrar som lämna kräksyskon på dagis

  6. Villemo Says:

    Är såå kluven inför detta.. Tänk dig följande senarion: 1.) Ett barn kräks på natten, syskonet är på dagiset nästa dag. Träffar alltså inte syskonet när det smittar som mest. Man smittar mest från början, det tar ju inte pang bom slut efter 48 timmar. Syskonet klarar sig mest troligt från smittan. 2.) Samma barn kräks på natten och syskonet stannar hemma och utsätts för stor smittorisk. Efter 48 timmar återgår det friska barnet och det barn som mest troligt är smittat nu och får sitt utbrott på förskolan…
    Det är inte lätt att göra rätt…
    Jag arbetar som förskollärare och det jag ser ofta är att föräldrarna kommer tillbaka med sina barn innan 48 timmar har gått. Vi har haft stora problem med detta på våran förskola. Det är hos oss ett mycket större problem än att syskon kommer och för smitta vidare.

    Villemo

  7. Ida Says:

    Villemo har en bra poäng. Precis det hon beskriver som punkt 1 är ju otroligt vanligt. Mina har iaf en förkärlek till att börja kräkas nattetid av någon anledning. Förra året hade vi en magsjuka där det tog 4 dygn från smitta tills vi kräktes och på den tiden hade de ju hunnit tillbaka på dagis (fast nu var det under jullovet).

    Sen är det ju också så att har man flera barn kan man dra det ett steg ytterligare. Om 3 år har jag två på dagis och två i skolan. De i skolan har skolplikt och kan inte hålla hemma bara för att någon annan i familjen kräks. Om då ena dagisbarnet kräks på natten och inte träffar någon annan och man fick skicka iväg alla de andra på dagen skulle man ha stor chans begränsa magsjukan i familjen. Måste man ha hemma dagissyskonet är risken stor att det blir smittat och risken att smitta de två skolbarnen är klart större vilket i sin tur kan sprida smittan till skolan.

    Jag följer givetvis dagisets regler, men jag är inte heller säker på att de minskar smittan optimalt i alla situationer.

  8. Elin Says:

    Jag blir galen på dem som skickar sina syskon till dagis (eller far omkring själva för den delen, vuxna kan ju också smittas) när man har magsjuka i familjen. Ja, du vet ju att jag skrev ett eget inlägg om detta för ett tag sen.

    Om ett syskon kräks på natten så har redan familjen utsatts för smitta hela kvällen innan, så jag tror inte man slipper så lätt bara för att man skickar syskonet till dagis dagen efter.

    Visst kan barn kräkas av andra anledningar och då måste det givetvis vara ok att lämna syskon på förskolan.

Kommentarer inaktiverade.


