För öppen?

Jag har en liten fundering om det här med att vara så öppen med min äggdonation.

Jag vet inte hur många kvinnor per dag som donerar ägg i Stockholm. Men gissningsvis är det inte många, förmodligen inte fler än en. De jag donerar till vet precis vilken dag jag plockas. Min blogg läses av en hel del människor och det är väl inte helt otänkbart att den som ska ta emot ägg läser just infertilitetsbloggar/donationsblogg? Om jag är tydlig med datum så finns risken att den som tar emot mina ägg (om det nu blir några) kan lägga ihop ett och ett och så försvinner hela anonymiteten. Är det ett problem? Ska jag vara lite diffus i min datumangivelse och inte berätta exakt om allt när det händer utan lite senare? Bloggandet ger helt klart en ny spännande dimension till saker och ting.

3 svar to “För öppen?”

  1. Johanna Says:

    Det föds ungefär 60 barn om året, så om jag vore du skulle jag verkligen, verkligen inte vara tydlig med datumen. Det är för lätt att koppla ihop och det kan orsaka jättekonstiga situationer som man inte tänkt sig.

  2. haren Says:

    Oj, vilekt dilemma. Och vilken tur att du är så klok att du kom på det. Ja, dölja datumen verkar helt klart viktigt. Överhuvudtaget alla detaljer du kan komma på kan väl ändras? Kan du lösenordsskydda dessa inlägg specifikt kanske? Ett lösenord som du inte delar ut till de som ska ta emot donation eller står nära ngn som ska det?

  3. Catarina Says:

    Du kan ju vrida på sanning hur du vill utan att berättelsen blir ointressant. Datum, plats, färsk/frys etc. Nu vet jag iofs inte om de fryser ägg men du förstår vad jag menar.

    Jag beundrar verkligen dit mod och osjälviskhet i denna frågan. Väntar själv en IVF-bebis med beräknad leverans om en vecka, och även om jag kan förstå sorgen i att inte kunna bli gravid med egna ägg så är det är ingen självklarhet att jag så generöst skulle kunna dela med mig på det sätt du gör. Kanske för att att jag inte känner mig färdig med barnalstrandet utan gärna skulle vilja ha både 2 och 3 till om det vore möjligt men oxå för att jag känner en stor bindning till det som min kropp producerat. Jag hoppas att det kan ändras en dag. Lycka till!!

Kommentarer inaktiverade.


