Felkonstruerad

Eftersom kaloriräkning inte var ett bra sätt för mig att gå ner i vikt på, jag stannade på 56 kilo och kom omöjligt därifrån försöker jag nu med GI-metoden. Till att börja med en extrem variant för att sedan fasa ut och börja äta rätt vettigt.

Men nu i början äter jag alltså extremt lite kolhydrater och mängder av protein och ganska så mycket fett. Och så massor av kalorier då förstås.

Alla säger att fördelen med GI-metoden är att de är mätta hela tiden, men jag tycker precis tvärtom. Just när jag ätit de jättestora fettstinna ganska äckliga måltiderna (inte alla är äckliga, men alla är för flottiga och stabbiga för min smak) mår jag illa. Men en halvtimme senare är jag jättehungrig igen. Det kanske är en vanesak?

När jag ätit fettsnålt enligt viktväktarna med grovt bröd och fullkornspasta har jag aldrig varit hungrig.

4 svar to “Felkonstruerad”

  1. Helena Says:

    Jag tycker GI verkar så konstigt och är inte alls attraherad att prova men det fungerar ju jättebra för vissa. Mina grannar körde stenhårt ett par månader, han RASADE i vikt, för henne hände knappt något alls så visst kan det vara så att olika ‘metoder’ fungerar olika bra för olika människor. Hoppas du blir nöjd!

  2. Hanna Says:

    Äter jag för mycket protein får jag ont i njuren… det vet jag sedan gammalt så jag kommer aldrig någonsin prova GI. På vegansk kost mår jag däremot jättebra, men det känns faktiskt lite för besvärligt med småbarn (jag vill att vi ska äta ihop och samma) – så det får anstå tills vidare.

    Lyssna på kroppen bara, jag har förstått att vissa mår jättebra av GI – men inte alla.

  3. Ariadne Says:

    Jag tror fullt och fast på att folk är olika när det gäller vilken mat som passar dem och vilken metod som funkar bäst om man vill gå ner i vikt. Själv skulle jag ha svårt med GI för jag mår inte bra av att äta så lite kolhydrater men för vissa så funkar det ju hur bra som helst.

  4. litenlängtan Says:

    Äter du rätt fett? Jag har följt LCHF ganska länge och är sällan hungrig om jag fyller på med det animaliska fettet, speciellt smör :-D
    Äter du fortfarande bröd så kan ju magen svullna av det – så funkar jag iaf…
    Jag tyckte det var lite läskigt i början då jag ätit en väldigt fettsnål kost innan och plötsligt var det tvärtom och kaos i skallen. Men faktum är att jag mår bättre och håller min vikt väldigt mycket bättre än innan…

Kommentarer inaktiverade.


