Ingen vågar säga någonting

Jag har återigen försökt reda ut vilka tabletter som är bäst att äta nu medan jag fortfarande ammar.

Det finns den snälla sorten som man inte ska äta när man ammar nyfödda, men som kanske fungerar när man ammar lite äldre barn. Och så finns det sorten som jag blir lite bakfull av men som är helt ok när man ammar, problemet är att den inte har några lugnande effekter, så den måste ibland kompletteras med lugnande som inte är särskilt bra i upprepade doser vid amning och dessutom är beroendeframkallande.

På apoteket vågar de inte säga någonting, utan läser bara i FASS, barnläkaren vågar inte heller säga någonting utan säger bara att man inte ska ta någon av tabletterna regelbundet när man ammar, och min läkare vågar egentligen inte heller säga något, utom att jag måste äta tabletter annars dör jag. Men beslutet överlämnas åt mig eftersom det inte finns någon forskning.

Hur kan det vara så här? Någon medicinsk instans måste ju våga ta ansvar? Det är ju så det fungerar här i Sverige.

Ett svar to “Ingen vågar säga någonting”

  1. fertilitychallenged Says:

    Nej, det tänker de minsann inte… För det är i Sverige. Man vill inte ta ansvaret ifall ifall just Minikatten skulle vara det där enda barnet som for illa. Fast det är överjävligt att ge dig ansvaret, särskilt ifall Minikatten var det där enda barnet som for illa. För du har tvingats ta ansvar utan att ha chansen att göra ett informerat val. Skitdumt.

    Jag misstänker att du har Propavan? Jag kan bara berätta att de inte bara inte lugnade utan även blev ångesthöjande. Inte under verkningstiden, mer än att det är lite läskigt att vara sååå trött och samtidigt sååå långt ifrån lugn… Utan när jag vaknar. Då när överhänget gör att sinnet stannar i sängen och kroppen inte lyder riktigt. Det upplevde jag som så hemskt att jag då och då hyperventilerade innan jag klarade att röra på mig. Urk.

Kommentarer inaktiverade.


