Syster Ond

I morse ringde jag till doktor Bra för att fråga om min doshöjning av Sobril var ok. När man ringer så är det en sjuksköterska som svarar vilket är helt ok. Men den jag pratade med idag tog sig väldigt stora befogenheter. Kanske var det samma som inte lät mig byta läkare?

km – Kattmamman
ss – Sjuksköterska

ss – Välkommen till förortens vårdcentral
km – Hej, jag skulle vilja prata med min läkare doktor Bra
ss – Vad är det du undrar
km – Jag har en doseringsfråga om en medicin jag äter
ss – Vad är det för medicin, jag kan titta vad hon skrivit i din journal
km – Men jag vill prata med henne för jag undrar om jag kan höja dosen
ss- Vad är det för medicin
km – Sobril
ss – Nä det vet jag redan nu att du inte får göra. Vet du egentligen vad det är för tablett
km – Jag vet precis vad det är för tablett, kan jag inte få prata med doktor Bra?
ss – Ja du kommer inte att få höja dosen, men jag ska se till att hon ringer.

Djävla kärring, vad vet hon om omständigheterna. Hon har ingen aning om hur ofta jag ätit tabletterna eller varför jag äter dem, eller ens varför jag fått dem utskrivna från första början. Mina barn pratade i bakgrunden, och jag blir jäkligt sårad när hon tar mig för en tablettmissbrukande mamma. Två nätter av sömnlöshet gör mig ganska så känslig. Och måste jag verkligen berätta för henne varför jag ringer, räcker det inte att jag är doktor Bras patient och vill prata med henne?

När doktor Bra senare ringde upp tyckte hon att det var helt ok att jag tog så mycket lugnande jag behöver (inom gränserna för rekommenderade doser förstås). Jag gör det ju inte ens en gång i veckan och på tisdag ska jag börja med terapi.

9 svar to “Syster Ond”

  1. Cinks Says:

    Men! Vilken kärring! Får hon ingen bekräftelse hemma eller? Vad ville hon Egentligen med det hon sade till dig? Och framförallt – när slutade hon vara medmänniska? Tur att du orkade stå på dig.

  2. Sara Says:

    Man kan ju verkligen tröttna på de där allvetande människorna somm svarar i telefon! Verkar inte ett dugg intresserade av att hjälpa människor. Tur att du fick prata med doktor Bra till slut!

  3. Isidor Says:

    Det är läge för att kontakta vårdcentralen och klaga formellt.
    1. Hon har inte rätt diskutera din läkemedelsdosering. Det är en läkares formella uppgift.
    2. Hon har inte rätt att fråga VARFÖR du vill prata med henne, när du nämnt att du vill diskutera medicin. Även om hon kan kolla din journal, har hon inte rätt att råda dig. Hon går utanför sina formella befogenheter när hon råder dig i frågor om mediciner. Det är nästan HSAN-status på det.

    Hon FÅR inte diskutera medicinering.

  4. frida Says:

    Usch, vad tråkigt. Framförallt tråkigt att du sover så dåligt, igen, som du säger. Jag vet hur lätt man börjar meta-analysera sig, varför hur och när, när man hamnar i den där cirkeln. Särskilt som man blir så utmattad av sömnbristen. Hoppas att du får ngn slags ordning via terapin. Har du förresten fått göra en riktig sömnutredning, med sovlabb och så? Jag har aldrig gjort det, tydligen rätt ovanligt. Men jag har hört att det finns dem som fårr mkt bättre hjälp sedan för att man faktiskt har kunnat se vad som stör sömnen.
    Ssk är ju bara att beklaga. Man ser henne liksom framför sig-. föreställer mig att det är en barsk tant som tror att vårdcentralen är hennes som hon är satt att bevaka. Just när det gäller en sådan medicin som sobril är det ju faktiskt inte så att man känner sig kaxig, man känner sig ju redan som missbrukare. Om du orkar skulle du kanske kunna ringa tillbaka till henne och säga vad läkaren sa, och att du blev ganska ledsen och inte lite kränkt av hennes kommentar. Det kan ju vara jobbigt, men å andra sidan kanske hon lär sig och inte beter sig lika otrevligt mot någon annan.

  5. Fibula Says:

    Ta inte åt dig. Det finns idioter överallt..

  6. Mary Says:

    Jag blir upprörd när jag läser det du skriver, för jag har en massa erfarenheter av liknande situationer, både från barnlöshetsutredning och behandling och från min graviditet (då känner man sig ju också extra känslig eftersom allt medicinskt känns så viktigt då). Sjuksköterskor som surt och auktoritärt berättar att så här ÄR det, trots att man själv vet bättre och trots att läkare, när de väl blir inblandade, säger något helt annat. En fri spekulation från min sida är att den hierarkiska organisationen inom vården ihop med överbelastning orsakar det här. De som svarar i telefon har otillräckliga kunskaper och få befogenheter, men ska ändå ta emot patienternas frågor, berättigade krav osv. Jag vill i alla fall tro att det är orsaken. Men det hjälper inte i situationer som din! Försök fokusera på det bra beömtandet och råden du fick av läkaren.

  7. Maja Gräddnos Says:

    Även jag har liknande erfarenheter. Sjuksyrror som inte vet vad de snackar om tar sig friheten att ge råd och riktlinjer långt utöver sina befogenheter. Tyvärr tror jag också att detta fenomen gör att läkarna blir mera överbelastade. Om man inte kan lita på att exvis distriktssköterskan skickar en vidare till läkare vid minsta tveksamhet så envisas man nog med ett läkarbesök även då det kanske hade räckt med distriktssköterskan. I alla fall gör jag så. Dessutom finner jag det oftast enklare att prata med läkaren. Det känns som att många sjuksyrror placerar in patienten i sjukvårdens hierarki. Överst läkaren, sedan syrran och sist patienten.

  8. Malin Says:

    Du måste klaga! Skitkärring. Ring vårdcentralens chef. Då kanske ho iaf inte får löneförhöjning… Blir galen på vårdpersonal ibland, för vems skull är de där egentligen?

  9. Linda Says:

    Det är skrämmande hur mycket sådana där skator det finns, det är dessutom faschinerande att man träffar på dem när man har som minst motståndskraft mot dem.

    Bra att du stod på dig!!

    Kram!

Kommentarer inaktiverade.


